ProloogDag 1Dag 2Dag 3Dag 4Dag 5Dag 6Dag 7-8Dag 9-10

Dag 6: 20 juni en bijna 300mtr. klimmen

Vannacht of vanmorgen zeer vroeg om plm. 04.00 uur werd ik wakker met de onstuitbare behoefte te gaan douchen. En waarom ook niet? De zon is allang weer op zoals hier gebruikelijk is en deswege is het vrijwel klaarlichte dag. Ieder normaal mens ligt nu tussen de klamme lappen en dus heb ik het rijk alleen in het toiletgebouw. Na deze vochtige oefening ben ik weer in mijn mandje geschoven en liet de rest over aan Morpheus. De hemel was behoorlijk bewolkt en het zou maar de vraag zijn of wij vandaag nog iets zouden kunnen ondernemen.

Dat viel bij opnieuw opstaan nogal mee. Nadat ik ondanks de nachtelijke perikelen weer was ontwaakt, was het wat nevelig en gewoon koud. Maar een wandeling naar het op n na hoogste punt van het eiland, Raudenipa van bijna 300 meter moest toch kunnen. Ik had begrepen dat aan die kant van het eiland de Jan van Genten bewonderd kunnen worden en het veld waar de Grote Jagers of Roofmeeuwen nestelen, zouden we daarbij ook passeren.

Die beklimming bleek een hele kluif voor het koppeltje dakduiven, maar zij slaagden erin om boven te geraken. Onderweg was er af en toe een patrouille van de Grote Jagers om ons in de gaten te houden, maar er was geen reden om aan te vallen want we waren ver genoeg verwijderd van de nesten. Nog ruim vr de top konden wij een aantal koppeltjes Noordse Stormvogels, synoniem Mallemokken, bekijken die op kleine vlakke stukjes van de rotswand nestelden. Alweer een meevallertje.

De klim kende ik al uit vorige jaren en daarom daalden we niet af naar de vuurtoren. Vandr weer terug richting het pad van de Jan van Genten leek mij een t zware opgave. Daarom eerst maar eens proberen die Jannen te zien te krijgen. Met enige halsbrekende toeren en toch wel gevaarlijke bewegingen aan de randen van het bestaan kreeg ik ze toch mooi voor de camera. Op behoorlijke afstand, maar toch.

Tijdens de klim dook ik zo af en toe met de neus tussen de graspollen omdat er weer een apart bloempje of een rups te fotograferen viel. Ook mijn kompane bezondigde zich daar regelmatig aan.

Na de Jannen van Gent en weer terug op het pad dat leidt tot absolute neergang bleven wij plots als vastgenageld staan. Een heuse Grote Jager of Roofmeeuw zat op het gemak zijn vlieguitrusting op orde te brengen zonder zich ook maar n seconde druk te maken over de tweebenige monsters die hem van zo dichtbij monsterden. Hij liet zich rustig kieken en zelfs kon ik wat stappen dichterbij doen tot op een meter of 4/5 zonder dat het beest erop reageerde. Een Koninklijke houding van ik ben hier de baas en jij bekijkt het maar met je rare kassie.

Bij terugkomst moesten wij toch de rekening betalen voor onze overmoedige klimpartij. Wt duidelijk wordt dan je staat van ouderdom. Het ganse lijf piept en kreunt en schreeuwt om rust. Maar ook schreeuwt het om energie, voedsel dus. De belabberde zak met watersoep van onze nationale soepkoning waar een prei in heeft gehangen en waar een overvliegende kip iets in heeft laten vallen, wordt door mij opgevrolijkt met twee zakjes cup a soup kip. Een hele verbetering.

Daarbij wat korsten oud brood waarvan enkele stukken met een houwdegen uit mijn vingers werden gehakt. Een grote zilvermeeuw, Gerrit, komt hier kijken zodra er iemand aan tafel gaat in de hoop dat hem of haar iets ten deel valt. Doodzonde want wat je ook aanreikt, alles verdwijnt zonder proeven in een bodemloos gat. Zelfs een keihard stukje krekker wordt zonder blikken of blozen opgeslokt.

Hierna is het tijd om naar Vosnavg te gaan om wat Kronen te bekomen bij de bank, wat sap voor de Kangoo en wat boodschapjes voor de inwendige mens. Dat leidt allemaal tot een bord heuse nasi met ham en prei uit Holland. Een Noors eitje completeert in gebakken toestand het geheel. Hl voorzichtig nip ik van mijn biertje. Pas nadat wij de supermarkt hadden verlaten werd mij duidelijk wat de prijs van een sixpack is. Koning Midas zou er zelfs van geschrokken zijn. Maar goed, we zijn op vakantie en dan moet je wel eens een oogje toeknijpen en vooral nppen, niet gulzig naar binnen klokken.

Na deze uitspatting is het tijd om de boel in te pakken en de navigator te voorzien van de route naar Rosalie in Torvik. Een afsluitend gesprekje met Knut over vogels, mensen, Global Warming en meer van die onzin. Onzin zegt u? Volgens onszelf is dit een verschijnsel dat in de miljoenen jaren van deze planeet regelmatig voorkomt. Het zou wellicht jammer zijn als wij dan als aardeverkloters deze keer het loodje zouden moeten leggen net als ooit de dino`s. Dat is namelijk het enige waar men zich druk om maakt. Volgt een ferme hand en de vraag of we elkaar nog wel eens zullen zien. Dat laten we maar aan de Noorse goden over.

Blijft over de constatering dat Runde opnieuw een bijzondere ervaring is geweest. In totaal hebben wij plm.26 soorten vogels kunnen herkennen en op een enkele na kunnen fotograferen.
                                   De lijst staat hier----------------------------------waarvan acte.

Vorige                                                                                            Volgende